Sunday, February 03, 2008

MARI MEMBACA(JAMBATAN ILMU)

assalamualaikum

in the name of Allah the Most Gracious the Most Merciful

petikan dpd artikel Islam menentang politik Assabiyah di Utusan Malaysia. utk artikel penuh, klik di sini

Sebab itulah dalam menjelaskan maksud asabiah, Rasulullah s.a.w. pernah ditanya oleh Wathilah bin al-Asqa’: Wahai Rasulullah! Apakah kecintaan kami kepada kaum itu dikatakan al-asabiah? Sabda baginda: Tidak, sebaliknya asabiah itu ialah apabila kamu menolong kaummu atas kezaliman (hadis Hasan riwayat Abu Dawud).

Hadis ini seiring dengan prinsip al-Quran yang menjelaskan: Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Berlaku adillah (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa (al-Maidah:8).

Penentangan Islam terhadap sikap asabiah yang membela atau menyokong kaum secara membuta-tuli turut dijelaskan dalam sebuah hadis Nabi s.a.w.: Sesiapa keluar daripada ketaatan (terhadap pemerintah) dan memisahkan diri daripada al-jamaah (kesepakatan kaum Muslimin) lalu dia mati, maka dia mati jahiliah. Sesiapa yang berperang di bawah bendera kebutaan dan menyeru kepada asabiah atau marah kerana asabiah maka kematiannya adalah jahiliah (R. Muslim).

satu lagi artikel menarik bertajuk Jadilah Ulul Albab, bukan pemilik fikiran lembap. Klik disini.

I'll write in the next few days.
assalamualaikum



No comments: