Sunday, September 16, 2007

15 september

assalamualaikum

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

sambutan yg hangat utk aktiviti semalam

semalam 15 September, tayangan video Soal Jawab Puasa bersama Dr Asri dilangsungkan di bangunan engineering.yg sgt menarik, kehadiran sangat2 la di luar jangkaan sampaikan organisers pn risau takut x cukup makanan.mantap!kepada student2 AUT, kredit utk korang sbb organise dengan jayanya.

ada beberapa permintaan utk aku jawab beberapa soalan yg aku letak dlm previous entry tu.aku pn x pandai mana.tp dalam al-ahkam ada lebih dpd 6 page pasal soal jawab, jadik bole klik direct kat sini la kalo sapa2 ada kemusykilan.dekat top left of that page ada link untuk download e-book soal jawab puasa.tp utk menyenangkan sume, sy sediakan jawapan yg saya amek dpd al-ahkam tu okeh, menggunakan dalil Quran dan Hadith

soalan 1.
assalamualaikum..
ikut solat bersama orang arab,saya dapati ada perbezaan antara cara menunaikan solat tarawikh.kalau di negara kita antara rakaat2 solat tarawikh,selalunya bilal akan berselawat diikuti oleh makmum.tetapi berlainan dengan orang arab,imam meneruskan solat tanpa diselangi selawat.Minta pandangan tuan2 dalam perbezaan ini.mengapa wujud perbezaan ini dan cara mana yang disepakati ulama`?Minta juga disertakan hadith2 rujukan.
sekian.
jawapan : klik sini

soalan 2: Adakah batal puasa dengan suntikan ubat di bulan puasa ?klik jawapan

soalan 3 : puasa dan haid . jawapan

faliq yg terlalu dahaga(sabar2)


syafiq meniru idolanya,musa.

member dpt makanan lupa aku - kata tawfiq


lebihan makanan yg jadik impian ramai.heheh

sorila xleh nak jawab.kalo jawab pn sama ngan jawapan copy paste dpd al-ahkam gak.

sekian saja laporan,kembali ke bilik berita

9 comments:

Azman said...

Cayalah. Jauh-jauh pun boleh buat aktiviti macam nih. Ingatkan kat mesia je.

Woi rambut ko panjang lagi ke? Gila tak kena sound ke?

Unknown said...

rambut panjang lagi.ala2 ramli sarip x lama lagi..hahaha..sini x prnh kena sound lg.tp dh rimas dh ni..tgk aa,kalo x tahan aku potong nanti..x rock kapak dh aa bila dh potong nanti..sedih2..

Anonymous said...

Kali pertama berterawih di Mount St. tahun lepas,aku pun pelik kenapa xde wirid antara setiap 2 rakaat, sebagaimana dilakukan di Malaysia.
Tak lama selepas itu Hussein, rakan pak arab memberitahu yang wirid macam tu tak dilakukan di Masjidil Haram.So,ok je.Huhu.Tapi malam semalam pula bila ada wirid masa terawih kita pun aku ok je,sebab aku x nampak apa2 salah sekadar nak berselawat ke nabi dan membesarkan nama Pencipta kita.
Baru semalam dalam tayangan tu Dr. Asri sebut yg kita org Melayu suka betul meng"tak sah"kan/cakap puasa org lain batal. Dari apa aku nampak,ini macam tak terhad kepada bab puasa sahaja.Islam satu agama yang mudah,kita orang Melayu yang juara dalam membesarkan perkara yang kecil dan remeh-temeh.
Personally, aku x nampak apa salahnya,jika sekadar nak berselawat ke atas Rasulullah atau nak membesarkan Pencipta kita,lagi2 di bulan Ramadan yang penuh berkat ni. Dalam Al-Quran pun dah disebut "Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat sezarahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya"(99:7).
Itu sedikit sebanyak pandangan aku.Pastu tahniah dapat anak sedara baru lagi.Dah 3 orang dah?Mantap bro! Kakak aku tu bila la nak kawinnya.Jangan sampai aku potong dia sudah la.Hehehe...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

mgkn aku yg silap, aku pn kurang pasti.tp aku lg senang amek bende yg x diperintah xyah wat.sbb ikut hadith

Daripada Ummul Mukminin, Ummi Abdullah Aisyah r.a. katanya : Telah bersabda Rasulullah SAW : ‘Barangsiapa yang mengada-adakan sesuatu dalam agama yang bukan darinya adalah tertolak’, ~ diriwayatkan dari Al-Bukhari dan Muslim. Dan pada riwayat yang lain oleh Imam Muslim : ‘Barangsiapa yang melakukan sesuatu amalan yang tidak dari perintah kami, maka ia adalah tertolak.

kalo ikut link yg aku letak tu, dia kata between terawih tu mmg orang selawat,baca Quran sume, tp dilakukan secara individu.

pada aku, sapa nak wat tu buatla.tp pada aku gak, baik wat bende yg dh dibuat, drpd buat bende yg xtentu ada n xtentu plak tu hasil bende yg kita buat.kan kita ikut Quran dan Sunnah,bkn ikut sesuke kita je.

cuba tanya yg lebih alim, aku org biasa je.

btw, tu anak sedara yg ke-4.tp ke-3 tahun ni.pening2 hadiah banyak nak kene beli nanti.pening2..

Anonymous said...

weh, aku mana ader x saba..time tu da buka laa..ish2 kamu ini

Unknown said...

hahahah..aku tukar caption jadik ko hanyut saturday night party ke ok ke agak2?hahhaah...

Nabihah Sallih said...

Salam Alaykum

Sekadar pandangan hamba dhoif yang bukan pakar bidang fiqh. Kalau setakat belajar Syariah Islamiah menengah atas mmg tak melayakkan diri ni nk komen pasal bnd ni.

Ttg selawat tu kan, nabihah rasa mmg tak salah pun sebenarnya. But you have to bear in mind, that kalau berselawat itu, adalah sunat, kerana berselawat (mengingati)Nabi Muhammad s.a.w, bukan nya sunnah solat taraweeh. Rasullulah pernah bersabda: mafhumnya, 'sesiapa yg mencintai aku (Nabi Muhammad s.a.w), adalah mereka yg berselawat ke atas aku'. Itu je.

I'm not thinking based on logic, tapi try to make sense out of apa yg jadik je.

quoting you:
" mgkn aku yg silap, aku pn kurang pasti.tp aku lg senang amek bende yg x diperintah xyah wat.sbb ikut hadith

Daripada Ummul Mukminin, Ummi Abdullah Aisyah r.a. katanya : Telah bersabda Rasulullah SAW : ‘Barangsiapa yang mengada-adakan sesuatu dalam agama yang bukan darinya adalah tertolak’, ~ diriwayatkan dari Al-Bukhari dan Muslim. Dan pada riwayat yang lain oleh Imam Muslim : ‘Barangsiapa yang melakukan sesuatu amalan yang tidak dari perintah kami, maka ia adalah tertolak."

Erm...kalau pk2 balik, do you think Rasullullah s.a.w would selawat atas dirinya sendiri? That would make him, syiok sendiri dok? ntah la. itu je la.

Allah knows best.

Salam Alaykum

Unknown said...

ler...sapa kata xleh selawat..org kata selawat ramai2 tu xde sapa wat.dlm link utk soalan pertama dlm entry ni ada explain sket..tp cume amek perenggan terakhir je la utk copy paste kat sini

"Kesimpulannya, ulama salaf pada masa dulu cuma melakukan rehat diantara rakaat-rakaat tarawih tanpa memberi pengkhususan mengenai amalan yang mereka lakukan. Didalam pengisian masa rehat tersebut ada yang berzikir, adan yang membaca al-Quran malah bagi mereka yang berada di Mekah akan melakukan tawaf mengelilingi Kaabah. Cuma tidaklah mereka ini melakukan secara berjemaah amalan-amalan semasa rehat didalam solat tarawih seperti yang diakukan oleh masyarakat sekarang dengan selawat2."

baca link tu la..nak explain apa2 kang takut salah lak..

dulu prnh tanya ustaz kat skolah menengah dulu pasal camna nabi sendiri selawat dlm tahiyyat.ust tu kata lebih kurang "aku naik saksi aku pesuruh Allah"..lebih kurang gitu..tp sumber mana jawapan dia amek tu xtau la..tanya yg lg pandai ke..sori2..

apa2 pun bukan sume amalan yg nampak baik itu diterima.niat kene betul,tp cara pn kena btol..kalo x org bole je claim tahlil utk orang mati apa salahnye,baca tahlil n yasin je abes2 pun..tp bende tu x pernah disuruh Nabi..jadik wat penat je bende2 yg direka2 ni..

sori kalau silap..tanya yg lebih pandai la..